My research projects share a common focus on the transformation of social classes and groups in French society since the 1980s. I particularly study certain dynamics that contribute to the desegregation of the working classes (more in contact with other social groups than in the 1980s), but also to the resegregation of the upper classes, as well as the tensions between distancing and openness that characterize the middle classes.
Social Mix, Coexistence between Social Groups, and Neighborhood Ties: A first set of research deals with social ties in residential spaces, which can be considered both as social resources (providing access to services, information, social dispositions, etc.) and as opportunities for encountering others. In this context, I particularly study the case of newly built neighborhoods with the objective of social mixing, blending social housing and private housing (known as planned social mix neighborhoods).
Link to the data of the My neighbor, my neighborhood survey
Here are some publications on this theme:
" Social ties in and out of the neighbourhood: Between compensation and cumulation ", Urban Studies, 2024, with Éric Charmes, Doi : 10.1177/00420980231212298. Pre-print version here
"Neighbourliness in France: an enduring—and selective—practice", Population and Societies, no 589, 2021, with Jean-Yves Authier
"Les formes contemporaines du voisinage Espaces résidentiels et intégration sociale", Rapport de recherche, 2021, sous la direction de Jean-Yves Authier et Joanie Cayouette-Remblière
"Les rapports sociaux dans les quartiers de mixité sociale programmée", Sociologie, vol. 11, no 1,2020, p. 1-22.
" Socialisations par l’espace, socialisations à l’espace. Les dimensions spatiales de la (trans)formation des individus ", Sociétés contemporaines, no 115, 2019 p. 5-31, with Gaspard Lion et Clément Rivière.
See alsoThe my neighbor, my neighborhood survey website (Ined, CMW)
Inequalities and School Trajectories: A second research area analyzes school trajectories and inequalities. My work focuses on both the transformation of the structure of pathways in secondary education since 1980 and on the evolution of social inequalities in access to these pathways.
Here are some publications on this theme:
" Comment ont évolué les parcours scolaires dans l’enseignement secondaire depuis 1980 ? La dynamique des inégalités au fil des seconde et troisième explosions scolaires", "Éducation et formations, no 106, p. 81-107.
"L’enseignement supérieur en recomposition : entre institutions et parcours éducatifs", Lien social et Politiques, no 89, dossier coordonné avec Pierre Doray
"How inequalities in academic performance evolve in lower secondary school in France: A longitudinal follow-up of students", Population, vol. 74, no 4, 2019, p. 551-586, with Léonard Moulin.
"Sociologiser les mobilisations et les découragements scolaires grâce à l’étude localisée de trajectoires scolaires". Dans : Joanie Cayouette-Remblière (Dir.), Bertrand Geay (Dir.) et Patrick Lehingue (Dir.), Comprendre le social dans la durée. Les études longitudinales en sciences sociales, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2018, p. 215-230.
Sociologie de l'école , La découverte, "Repères", 2016, with Marianne Blanchard.
L'école qui classe. 530 élèves du primaire au bac , Presses universitaires de France, "Lien social", 2016.
"Les classes populaires face à l'impératif scolaire : orienter les choix dans un contexte de scolarisation totale", Actes de la Recherche en Sciences Sociales: 58-71, 2014.
"Lorsque leurs dispositions sociales placent les élèves de classe populaire en position minoritaire : analyse de la formation des inégalités sociales de réussite scolaire en France", Initio, 2014, p. 5-32.
"Le sinueux chemin vers le baccalauréat : entre redoublement, réorientation et décrochage scolaire" , Économie et Statistique, 2013, p. 59-88, with Thibaut de Saint-Pol.
Les écarts se creusent-ils en cours de collège ?, Éducation et formations, 2013, 29-40.
"Penser les choix scolaires", Revue Française de Pédagogie 175, 2011, p. 5-14, with Marianne Blanchard.
"Reconstituer les trajectoires scolaires de deux cohortes d'élèves à partir de dossiers scolaires. La construction d'une statistique ethnographique", Genèses: Sciences Sociales et Histoire, no 85, 2011, p. 115-133.
Social Stratification, Social Groups, and Socioeconomic Classifications: My work more generally focuses on the evolution of the structure of social groups and how to catch them. I advocate for a configurational approach that allows studying social groups based on the articulation of individuals' different properties. I have also been involved in the renovation of the 2020 Socioeconomic Classifications (PCS) and contributed to building two new classifications, the Household Socioeconomic Classifications (PCS Ménage) and the class schema, both adopted in public statistics.
Here are some publications on this theme:
"A job classification and ranking schema “à la française” ", Revue française de sociologie, vol. 63, no 2, 2022, p. 201-255, with Thomas Amossé et Julien Gros.
" A New Nomenclature for French Statistics: The Household PCS ", Economics and Statistics, no 532-533, 2022, p. 135-153, with Thomas Amossé.
" « Représenter et catégoriser l’espace social », Dans : Emmanuelle Duwez (Dir.) et Pierre Mercklé (Dir.), Un panel français. L’Étude longitudinale par Internet pour les sciences sociales (Elipss), Aubervilliers : Ined éditions, 2021, p. 47-74, avec Emmanuelle Duwez, Céline Goffette et Pierre Mercklé.
"Capturing household social position: A configurational approach", Revue française de sociologie, vol. 60, no 3, 2019, p. 385-427, with Mathieu Ichou.
"De l'hétérogénéité des classes populaires (et de ce que l'on peut en faire)", Sociologie, no 4, 2015, p. 377-400.
Some methodological publications :
" Regards sociologiques sur la constitution des bases de sondage. Ce que compter des logements sur le terrain veut dire ", Genèses, no 121, 2020, p. 121-141, avec Aurélie Santos et Camille Noûs.
Comprendre le social dans la durée. Les études longitudinales en sciences sociales , Presses universitaires de Rennes, "Res Publica", 2018, ouvrage co-dirigé avec Bertrand Geay et Patrick Lehingue.
"Reconstituer les trajectoires scolaires de deux cohortes d'élèves à partir de dossiers scolaires. La construction d'une statistique ethnographique", Genèses: Sciences Sociales et Histoire, no 85, 2011, p. 115-133.
Finished projects : In 2020 and 2021, I contributed to a collective research program on the lockdown social effects.
"Travailler, se loger et rompre l’isolement. Une jeunesse fragilisée et divisée par le premier confinement". Dans : Yaëlle Amsellem-Mainguy (Éd.) et Laurent Lardeux (Éd.), Jeunesses. D'une crise à l'autre, Paris : Presses de Sciences Po, 2022, p. 103-120, avec Élie Guéraut.
L'Explosion des inégalités. Classes, genre et générations face à la crise sanitaire , Éditions de l'Aube, 2021, ouvrage co-dirigé avec Anne Lambert.
"How the COVID-19 epidemic changed working conditions in France", Population & Societies, vol. 579, 2020, with Anne Lambert, Élie Guéraut, Guillaume Le Roux, Catherine Bonvalet, Violaine Girard, Laetitia Langlois
"Neighbourliness during lockdown in France", Population & Societies, vol. 579, 2020, with Anne Lambert, Élie Guéraut, Guillaume Le Roux, Catherine Bonvalet, Violaine Girard, Laetitia Langlois
Residential areas and spatial dynamics
Social Inequality Dynamics: Education, Socio-Occupational Positions, and Housing
2024 - " Social ties in and out of the neighbourhood: Between compensation and cumulation ", Urban Studies, with Éric Charmes, Doi : 10.1177/00420980231212298. Pre-print version here
2022 - " A New Nomenclature for French Statistics: The Household PCS ", Economics and Statistics, no 532-533,p. 135-153, with Thomas Amossé.
2021- "Neighbourliness in France: an enduring—and selective—practice", Population and Societies, no 589, with Jean-Yves Authier
2020 - "How the COVID-19 epidemic changed working conditions in France", Population & Societies, vol. 579, with Anne Lambert, Élie Guéraut, Guillaume Le Roux, Catherine Bonvalet, Violaine Girard, Laetitia Langlois
2020 - "Neighbourliness during lockdown in France", Population & Societies, vol. 579, with Anne Lambert, Élie Guéraut, Guillaume Le Roux, Catherine Bonvalet, Violaine Girard, Laetitia Langlois
2019 - "Capturing household social position: A configurational approach", Revue française de sociologie, vol. 60, no 3, p. 385-427, with Mathieu Ichou.
2019 - "How inequalities in academic performance evolve in lower secondary school in France: A longitudinal follow-up of students", Population, vol. 74, no 4, p. 551-586, with Léonard Moulin.
Teaching Assignments 2023-2024:
Teacher at Paris Dauphine University
Teacher at ENSAE-Paris Tech
Teacher at Université Paris Ouest Nanterre La Défense
Scientific and Administrative Responsibilities:
Co-coordinator of the Research Unit on Housing, Spatial Inequalities, and Trajectories
Member of the editorial board of "Lien social et politique": http://lsp.inrs.ca/
Visiting Professor at INRS (Canada)